Hoe zorg je ervoor dat je 5 stukken fruit en groente per dag EET?

Vandaag frissen we samen met Patsy Van Keer jullie geheugen op omtrent de regel van 5 stukken fruit en groente per dag. Kwestie van goede gewoontes aan te leren voor het hele gezin voor een goede start van het schooljaar! Schrijven jullie mee op?

Delhaize

Wie is Patsy Van Keer?

Patsy is voedingsdeskundige en werkt al 24 jaar bij Delhaize. Zij garandeert de kwaliteit en voedselveiligheid van onze producten. Producten blijven verbeteren is hetgeen wat ze het liefste doet!

Waarom is de regel van 5 stukken fruit en groenten per dag zo belangrijk?

Omdat fruit en groente boordevol voedingsstoffen zitten die essentieel zijn voor het goed functioneren van het lichaam zoals water, vitaminen, mineralen en vezels. En in deze tijd waarbij de gezondheid van ons en onze dierbaren zo belangrijk is, is de regel van 5 stukken per dag relevanter dan ooit!

En om tot 5 te komen, doe je 2 + 3!

🍎 🍊 🥝 2 stukken fruit

Eén stuk fruit = een stuk fruit ter grootte van een vuist. Dit is bijvoorbeeld een appel, een sinaasappel, een tiental rozijnen, twee kleine kiwi’s, een handvol blauwe bessen. Het beste is om vers en seizoensgebonden fruit te eten, maar je kan ook kiezen voor diepgevroren fruit (zonder toevoegingen), of voorgesneden fruit. Gedroogd fruit is ook goed, maar niet te vaak wat dit bevat meer suiker. Het advies van Patsy voor 2 stukken fruit per dag: maak er met jouw hele gezin een gewoonte om één portie bij het ontbijt te eten (bv. met ontbijtgranen) en één portie als tussendoortje of als dessert. En je zal zien, op die manier wordt het snel een automatisme! 😊

🍅🥕🥬 3 stukken (van 100g) groente

Maar wat is precies 100g groente?
Dit komt overeen met een tomaat, een handje vol radijzen, een kopje sperziebonen, een grote wortel, een kom soep… Koop bij voorkeur verse en seizoensgebonden groenten (zoals met het fruit), of diepgevroren (ook weer zonder toevoegingen) als je niet zoveel tijd hebt. Rauw of gekookt? Jij kiest! Zorg vooral voor afwisseling, en beperk de hoeveelheid zout en vet bij de bereiding.

Het advies van Patsy voor 3 stukken groente per dag: vul jouw bord bij een warme maaltijd voor de helft met groente, zo kom je al gauw op 200g. Dan hoef je ’s middags alleen nog maar een handje rauwkost of een kom soep bij een sandwich te eten, en je bent klaar! 😉


@aan alle Delhaize ambassadeurs: eten jullie altijd 5 stukken fruit en groente per dag?

33 Reacties

francine1943 • 10/09/2020 - 16:17 uur

eet 'morgens altijd 2 stukken fruit en 1 Activia en 2 volkoren boterhammen. Wij nemen als groenten 650 gram groenten. Dus ik denk dat wij wel ons best doen. Zijn 77 en 81 jaar en voelen ons heel goed. Groetjes Francine

Nessie • 10/09/2020 - 16:25 uur

Ikzelf eet vooral veel groenten en de kindjes eten liever fruit. We wisselen wel vaak af dus ik denk dat het best goed zit!

Chinchilla • 10/09/2020 - 16:39 uur

Ik koop sowieso altijd 5 stukken fruit of meer per dag
dus eet het op vooraleer het slecht wordt
en als ik geen fruit koop
dan koop ik een bereide fruitsla
maar lust het zo graag
dat ik zelden of nooit zonder fruit kom te zitten

Chrisjeb • 10/09/2020 - 17:01 uur

Ik eet al jaren, twee stukken fruit s'morgens met drie soeplepels granola en drie soeplepels magere jogorte(soja) , als vier uurtje nog een stuk fruit, en in de avond eten we middagmaal met elk 300 gram groenten. Ik voel me hierbij super!

Zie wel dat je na vier uur in de middag geen fruit meer eet, dan heb je teveel natuurlijke suikers die je niet meer voor slapen gaan verteerd.

Christel • 10/09/2020 - 17:10 uur

Ja als ontbijt meestal een banaan met yoghurt ,op het werk 1 of 2 stukken fruit.En bij avondeten eten we altijd een verse groente.Zo lekker

Patsyshakira • 10/09/2020 - 17:44 uur

Ik eet tamelijk veel fruit per dag op eender welk uur van de dag en zeker in de zomermaanden eet ik super veel fruit

Yammie • 10/09/2020 - 18:18 uur

Smoothies smoothies met allerlei fruit, dit gaat vlotjes bij de kinderen.
Nu het fruit gevarieerd is en zalig smaakt is het geen probleem.
Herfst en winter is het moeilijker, dan eten we meer noten dan vers fruit.
Groentensoep komt dan ook vaker op tafel ipv salades.

Fransiiie • 10/09/2020 - 18:30 uur

Ik kom zeker aan 5 stukken fruit en groenten per dag. ik probeer ook nooit meer fruit te eten dan 2 stukken. Ik zal alleen wat meer seizoensgebonden moeten leren eten nu ik alleen ga wonen. Dat zal mijn portefeuille ook wat leuker vinden denk ik ;)

Tutterke 10/09/2020 - 18:39 uur

Ik tracht toch mijn 2 stukjes fruit te hebben...en zoals je zegt...de helft van mijn bord met groenten...ben niet zo(n vleesjes-eter :--)
Ook al knabbel ik al eens graag aan het oortje van mijn man hihihihihihi

marijketje • 10/09/2020 - 18:50 uur

als ik tv kijkt savonds neem ik steeds mijn schaaltje mee met 3 stukken fruit en eet dat dan op mijn gemak op
eet smiddags groentjes en savonds bij mijn boterham kaas met tomaat

Christine Debruyne • 10/09/2020 - 19:20 uur

Wij starten de dag met kiwi, blauwe bessen, aardbeien en framboos.
Bij de lunch eten we veel groenten en als dessert altijd fruit.
En, bij een hongertje, eten we nu zeker een druif als snoepje.

guillemyn • 10/09/2020 - 19:35 uur

Ik eet meestal 1 stuk fruit per dag, en meestal 's middags groenten bij mijn lunch, maar niet altijd.

Pascale607 • 10/09/2020 - 20:16 uur

Ik eet s’morgens een banaan met de een ander stuk fruit met yoghurt.
Een stuk fruit rond 16 u.
Tijdens onze warme maaltijd staan altijd Seizoen groenten op het menu.
Vb nu heb je veel tomaten, ik heb gisteren balletjes in verse tomaten saus gemaakt en de overschot van de saus ingevroren.

petras17 • 10/09/2020 - 20:45 uur

Ontbijt een banaan , 11 uur verse soep met verschillende groentjes .
S middags verse groenten en S avonds nog verse yoghurt met besjes in!

theelieverdje • 10/09/2020 - 21:24 uur

Elke morgen eet ik yoghurt met blauwe bessen , havermout en een paar lepels zaden . Heel blij dat Delhaize nu al mandarientjes aanbiedt . Heel makkelijk om te pellen , vooral voor de kleinkindjes! Groentjes worden elke dag bereid. Heel lekker de combinaties met courgetti !

Gerlu • 10/09/2020 - 21:26 uur

Ik probeer om zeker 2 x groenten per dag te eten en ook 3 of 4 stukken fruit verdeeld over de dag voor gezonde vitamientjes

liselore • 10/09/2020 - 21:27 uur

ik eet vooral s'morgens fruit o.a kiwi of druifjes of banaan
'smiddags meestal appel of ananas
en tussendoor een perzik of pruim
en 'savonds meestal een peer
dus ik eet meer fruit dan boterhammen

raas • 10/09/2020 - 21:55 uur

Wij eten veel groenten en fruit en komen zeker aan onze porties

Fijnproevertje 10/09/2020 - 22:07 uur

Ik heb altijd groenten en fruit onderaan mijn ijskast. Ik eet eerst een appelsien, vooraleer ik aan men ontbijt begin en rond 11u eet ik men 2e stukje fruit. Na men middag bokes eet ik een appel en als vieruurtje eet ik druifjes of hetgeen op dat moment beschikbaar is. Na men avondeten(warm eten) neem ik weer een stukje fruit en voor 20u heb ik men laatste stukje fruit geknabbeld. Ik eet zeker 500gr groentjes per dag.

Fijnproevertje 10/09/2020 - 22:08 uur

Het lijkt alsof ik een ganse dag knabbel, maar ik ben er zo op ingesteld 👍😊

nellyd • 10/09/2020 - 22:40 uur

Ik eet 'smogens 2 stukken ruit en dan nog een stuk in de voormiddag bij een hongergevoel.
Het gebeurt ook dat ik rond 16u nog een stuk ruit eet; Ik weet dat het gezond is en probeer zoveel mogelijk gezond te eten

Zoetegeitje • 11/09/2020 - 07:59 uur

Nee helaas niet. Ik eet regelmatig een stuk fruit per dag en 2 porties groenten.

floliste • 11/09/2020 - 08:50 uur

Ik eet savonds 3 stukken fruit, en tussendoor ga ik in de tuin voor wat druiven en frambozen zolang die er zijn.

georguy • 11/09/2020 - 13:35 uur

wij eten dagelijks in de voormiddag 3 soorten fruit , al 50 jaar lang

Nusch • 11/09/2020 - 18:29 uur

Ik denk dat wij iets meer eten dan 5 porties fruit/groenten per dag. Bij het ontbijt eten we elk een banaan, als tussendoortje is er altijd fruit/groenten zoals druiven, wortelen, radijsjes,.... Bij de boterhammen is er ook wat sla of komkommer voorzien. en dan hebben we nog de soep en de groenten van het avondeten.

Rucauw • 11/09/2020 - 20:31 uur

Doen we al lang :-) maar bedankt voor de tips!

anitad 12/09/2020 - 12:08 uur

Alvast bedankt voor de tips en de info. We eten veel (5 en meer) fruit en verse groenten en af en toe diepvries groenten

Ellanoe • 12/09/2020 - 20:51 uur

Oei, daar kom ik niet aan.
Met de winter in zicht kan ik waarschijnlijk wel wat extra vitamines gebruiken.
Tijd voor een gezonder menu!

sugarcube88 • 12/09/2020 - 23:04 uur

2 stukken fruit: 1 's middags en 1 's avonds als dessert. Sla op de boterham 's middags en veel groenten 's avonds. Bijna goed zou ik zeggen ;-)

Iwon42 • 12/09/2020 - 23:17 uur

Wow vijf stukken, daar kom ik niet aan , ik dacht dat ik al gezond bezig was en ik kom aan drie ;ç

Glutie • 13/09/2020 - 18:40 uur

Neen, aan vijf stukken kom ik (helaas) niet.
Ik eet 2 stukjes fruit (meestal peren en nectarines) en véél groenten :-).

helga81 • 17/09/2020 - 15:17 uur

groente absoluut geen probleem, maar fruit is momenteel helaas wat moeilijker, voorheen ging dit oook prima

Giulietta • 19/09/2020 - 00:00 uur

Fruit eet ik minder vaak dan groenten. Ik maal steeds verse soep en er zijn minstens twee groentenvarieteiten bij het hoofdgerecht. Telt dat ook? 😊

Terug naar boven